تاثیر فروش دارایی‌های فکری در دانشگاه و میزان انگیزه اساتید و دانشجویان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۶ کد : ۴۱۲۲۷ اخبار و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۵

دانشگاه تهران با برگزاری میزگردی در خصوص مالکیت دارایی‌های فکری به میزبانی مهندس مجید بحرینی و میهمانی دکتر میترا امین‌لو (مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری)، دکتر براتی (معاون کانون مدیریت دارایی‌های فکری)، و دکتر چیت ساز (مدیرکل سیاست‌گذاری و نوآوری دانشگاه تهران)، به واکاوی سیاست‌ها، چالش‌ها و رویکرد نظام مالکیت فکری در ایران پرداخته است.

در خصوص رویکرد اخیر کانون مدیریت‌ دارایی‌های فکری دکتر میترا امین‌لو به چهار کارکرد اساسی مالکیت فکری شامل افشا، تشویق نوآوری، علامت‌دهی و تبادل اشاره کردند. ایشان حرکت از رویکردهای افشا و علامت‌دهی و ثبت اختراعات در آمریکا به رویکردهای تشویق نوآوری و تبادل در ایران با هدف اهرمی‌سازی دارایی‌های مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه فناوری‌ را، راهکاری کلیدی برشمردند.

دکتر چیت‌ساز در خصوص حق مالکیت دانشگاه بر پایان‌نامه دانشجویان بیان کردند که در آیین‌نامه جدید، کلیه حقوق اثر، متعلق به دانشگاه نیست و اساتید و دانشجویان نیز سهیم خواهند بود. حوزه دارایی‌های فکری با بهره‌برداری و تضمین از نوآوری‌ها، تلاش می‌کند از دستاوردها و دانشجویان دخیل در این امر حمایت کند.

در ادامه دکتر براتی در خصوص فروش دارایی‌های فکری دانشگاه و میزان انگیزه اساتید و دانشجویان در این‌باره، اشاره کردند که در دنیا اکثر اختراعات به نام اشخاص‌حقوقی، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها هست. سیاست کانون بیشتر پیاده‌سازی نظام مالکیت فکری ست، و از یک نهاد حامی که ثبت اختراع انجام می‌دهد به یک نهاد سیاست‌گذار که بحث مدیریت دارایی‌های فکری را بر عهده دارد، تبدیل شده است.

برای مشاهده کامل ویدیو تلوزیون دانشگاه اینجا کلیک کنید.

 

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.